Det är LAG på hjälm

Well heloooooooooooooooooooooooooooooo (:
Idag har jag tänkt ta upp en sak som jag t.o.m är otroligt FÖRVÅNAD över hur ungar kan vara så otroligt korkade. 
Det gäller hjälmar, hjälmar när man rider.
 
Tänk dig: du vill ta ett fint kort på dig och din ponny och du har en fotograf som ställer upp. Såklart vill du ha kort som speglar din relation till din häst = frihet eller något liknande. Du tar inte någon sadel till hästen, rider utan träns, bara ett rep runt hästens hals. Du har inte testat det innan, men det går säkert bra, din häst är ju så lugn och trofast. 
Du tar inte heller på din din hjälm eller säkerhetsväst, det skulle ju se hur dumt ut som helst!
Du sitter upp och rider ut på ängen där ni ska fota.
När du styr ut din häst och fattar galopp känner du dig så otroligt FRI. Du ser när din vän tar kort som säkert blir hur fina som helst. 
Du styr din häst i en volt och galopperar mot kameran.
Plötsligt händer det något. Din häst snubblar till och ni faller båda. Det känns som en evighet innan du slår i marken, huvudet först. Sedan blir allt svart.
 
Tack vare att du inte hade någon hjälm här så slog du antingen i huvudet ordentligt = rejäl hjärnskakning, eller så dog du helt enkelt. Detta är inte något som har hänt mig, men många andra som gjort misstaget att vilja ta "fina" bilder på sig och sin häst, utan hjälm.
Jag måste bara ställa frågan, varför? Är det verkligen, verkligen värt att riskera ditt LIV för några fåniga foton (som dessutom skulle sett lika bra ut MED hjälm)? Flera gånger jag jag påpekat detta hoss hästägare som laggt upp bilder på sig och sin ponny, utan hjälm. Och deras OTROLIGT PUCKADE ursäkt är ofta:
 
"Jamen, min häst är så snäll, den skulle aldrig göra något"
 
Tro FAN att din häst skulle skygga om det hoppade fram en älg ur skogen. Det är deras NATURLIGA BETÈENDE att göra så, och det kan du som ryttare inte ta ifrån dem. Visst, chansen är kanske inte så stor att det skulle hända, MEN, chansen att din häst råkar SNUBBLA är därimot mycket större. Det kan varken du eller någon annan göra något åt, även om du påstår att din häst är så "snäll". Du kan inte göra någonting om din häst råkar gå omkull, absolut ingenting. Och om det går illa till så händer det som jag skrev min lilla berättelse om.
 
Anledningen till att jag tog upp det här är framför allt eftersom jag blir så otroligt förbannad på alla små störda ungar som påstår att deras ponny aaaaaalllldrrriiiiggg skulle göra något dumt och därmed kan de rida utan hjälm och väst för några fjolliga foton. Fyfan.
Ta åt er och TÄNK EFTER NÄSTA GÅNG. Och kom inte med massa sjuka ursäkter när man påpekar det för er under era foton, ni har INGA BRA ARGUMENT.
 
Och dessutom är det LAG på att ungar under 13 år ska ha hjälm vid ALL HANTERING AV HÄSTAR och upp till 15 år SKA du ha på dig en hjälm när du rider.
 
Hoppas att det händer något alvarligt med er som inte tar åt er av detta inlägget, usch.
 
 


Postat av: Emilia

Måste bara påpeka dedär du sa om att hästen skulle slänga sig åt sidan om det hoppa ut en älg ur skogen. Dra inte alla över en kant.
Min kompis var ute för några veckor sen (dock med hjälm och allt) och red full galopp i skogen. Kom en älg och ställde sig mitt på vägen, det enda hästen gjorde var att stanna för att inte springa in i älgen. Den slängde sig inte, blev inte rädd. Det finns säkra hästar också ;)

Svar: -
kritiska.blogg.se

2012-12-16 @ 11:38:18
URL: http://livetsomemilia.wordpress.com/
Postat av: Matilda Lind

Hej, jag har själv ridit utan hjälm när jag har tagit såna här bilder vid 2 tillfällen. Och min häst skulle mycket väl kunna tvärnita och slänga sig eller snubbla som du säger. Men man måste ju kunna lita en del på sin häst också. Dock har inte det med saken att göra eftersom som du säger så kan ju hästen snubbla eller liknande. Jag har hjälm på mig vid all annan ridning och tycker att det ska man ha! Men vid tillfället vid skulle ta kort så var min mamma med och hon sa att det va okej för mig att hoppa upp och rida utan hjälmen en kvart för att få fina bilder och ett minne för livet. Det finns inget man kan göra åt det men folk måste ju till en del få bestämma om dom vill skydda vad dom har innanför pannbenet.. Men jag förstår vad du menar med inlägget. Med vänlig hälsningar Matilda

2012-12-16 @ 12:44:56
URL: http://mmatildalind.devote.se
Postat av: Pernilla

Det finns ingen lag på att man ska ha hjälm på sig, varken när man rider eller när man hanterar hästar men däremot så finns det regler som SVRF har satt upp som reglerar användningen av hjälm och väst.

Dessutom så behöver man inte dumförklara alla som rider utan. Att rida utan hjälm betyder inte att man är mindre smart/intelligent än någon annan. Jag måste säga att jag tycker att det är ganska omoget av dig att skriva "Hoppas att det händer något alvarligt med er som inte tar åt er av detta inlägget, usch."

Sen kan man ju disskutera hur ansvarstagande det är som förälder att låta sitt minderåriga barn rida utan hjälm? Det är dock en helt annan sak.

På tal om det med lagar om att alla under 13 måste ha hjälm vid all hantering så skulle det aldrig fungera i praktiken eftersom att man inte är straffmyndig vilket betyder att föräldrarna skulle bli ansvariga.

Jag kan tycka att det finns värre saker som man kan göra som ung. Att dricka alkohol, samt konsumera toback och narkotika är ett exempel.

Sist men inte minst så kan ägarna till bilderna stämma dig om du inte har frågat om lov (och fått lov att använda dem). Det, är det däremot lag på.

Ha en trevlig dag/ Pernilla

2012-12-16 @ 13:00:44
URL: http://pernillastyle.blogg.se
Postat av: Anonym

HAHAHAHAHA efterblivna jävel det finns absolut ingen som hellst LAG på att man måste ha hjälm, bara ridskolor som har det som regel.
Läs på innan du uttalar dig innan, pinsam.

Svar: Du är pinsam som skriver sådant på andras bloggar.Som anonym dessutom.Väx upp lite käre vän innan du försöker trycka ner någon annan.För du lyckas inte speciellt bra när du använder ett språk som inte ens min lillasyster skulle använda :) //Matilda
kritiska.blogg.se

2012-12-16 @ 13:49:38
Postat av: B

Ja, det är väldigt konstigt och omoget av dem som INTE har hjälm. (Inget illa ment) men asså man kan ju dö om man inte har hjälm!

2012-12-16 @ 15:12:08

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Tack för att du läser bloggen >:D