Djur i bur

Kommer ihåg när jag la ut en bild på dåvarande Bilddagboken (Dayviews). Det var en bild på min lilla kanin, Rufus, i sin bur. Jag ville visa hur min lilla prins bodde.
Bara några minuter senare fick jag kommentaren:
 
"kul och plåga en kanin eller ?"
 
Jag antar att den här IDIOTEN menade att jag har Rufus i en bur. 
Visst förstår jag att obildade personer inte förstår, men nu till er andra som kanske tycker samma sak som den personen ska jag förklara lite.
OBS. Nu snackar jag om TAMDJUR som till exempel kaniner, marsvin, hamster m.m. De som FÖDS i fångenskap.
 
Från början var det INTE rätt av människan att ta dessa djur till fånga och ha dem som husdjur, och detta enligt mig gäller ALLA djur. Hundar, hästar, katter ect, ALLA.
Men nu gjorde vi det och kan inte göra något åt saken, i vilket fall inte med de djur som föds i fångenskap som sagt.
Nu tar vi Rufus som exempel eftersom det gällde honom. Han är född i fångenskap. Han har levt i stort sett hela sitt liv hos mig. Om jag hade släppt ut honom nu skulle han till 90 % . 
Rufus har sedan han var pytteliten fått umgås med hundar & katter = han har ingen respekt för dem. De är hans lekkamrater. Min mormor och morfars hundar är hans bästa vänner. 
En gång när han var liten kom en räv fram till hans bur. Rufus trodde väl att det var en till lekkamrat och sprang fram till stängslet på sin bur. Räven högg honom då över nosen och vi fick åka in med Rufus till vetrinären.
Han har ingen respekt för dem och kommer troligen inte få det eftersom hans betéende inte ändrats.
 
 
Jag trodde att folk visste att man inte bara kan släppa ut ett djur som levt hela sitt liv i fångenskap och tro att de ska överleva. Vad ska jag göra? Jag har insett faktum, jag kommer aldrig köpa ett såkallat" burdjur" igen. Det känns fel och jag förstår på ett ungefär vad personen som kommenterat menat. Men var det verkligen nödvändigt? Som jag skrivit kan jag inget göra och jag skulle för allt i världen inte utsätta Rufus för fara, nej. Det är min skyldighet att ta hand om honom, det är vårt ansvar som fångat in djuren från början att ta HAND OM DEM. Eftersom att jag gör det bästa möjliga för att Rufus ska kunna springa som han vill och leva som sina "ofångade" släktingar så bor han ute året om och kommer in flera gånger i veckan och pysslas om. Jag är ute och går med honom så han får röra sig utanför sin inhängnad.
 
Känner att det blev ett väldigt klagande i detta inlägget, men jag blir så IRRITERAD på personer som inte förstår. SKADAN ÄR REDAN SKEDD. Vi har fångat in dessa djur och är som sagt skyldiga att ta hand om dem. ser jag ingen anledning till att gnälla sålänge man ser att djuret mår bra.
Sen säger jag inte att ALLA tar bra hand om sina djur, tyvärr. Men de slags människorna borde inte få ha vård om någon annans liv, inte en människa eller annan djurart.
 
Så ni som inte har NÅGON anledning till att gnälla på mig eller andra som tar hand om sina djur, sina vänner

▒█▀▀▀█ ▒█░▒█ ▒█░▒█ ▀▀█▀▀   ▀▀█▀▀ ▒█░▒█ ▒█▀▀▀  
░▀▀▀▄▄ ▒█▀▀█ ▒█░▒█ ░▒█░░   ░▒█░░ ▒█▀▀█ ▒█▀▀▀  
▒█▄▄▄█ ▒█░▒█ ░▀▄▄▀ ░▒█░░   ░▒█░░ ▒█░▒█ ▒█▄▄▄  

▒█▀▀▀ ▒█░▒█ ▒█▀▀█ ▒█░▄▀   ▒█░▒█ ▒█▀▀█
▒█▀▀▀ ▒█░▒█ ▒█░░░ ▒█▀▄░   ▒█░▒█ ▒█▄▄█
▒█░░░ ░▀▄▄▀ ▒█▄▄█ ▒█░▒█   ░▀▄▄▀ ▒█░░░

 
Well, ni som undrar, såhär bor min lilla älskling <3:
 
 
 


Postat av: Julia

Nu ska faktiskt jag vara lite kritisk mot det du säger, jag har kommenterat även på DV och för det första är det en person jag tycker inte behöver någon tid över sig,det gynnar bara personen att se reaktion.
För det andra, om att det är fel av människan att ha fångat in katter, hundar, osv måste bara få vara kritisk i sörsta allmänhet och påpeka, att det är vi som skapat hundarna och andra djuren vi har idag. innan var tex hästar små som pygmeer typ, nej men du förstår.

Sen orkade jag inte läsa allt, men tycker Verkligen du ska lägga tid på nått annat, i och med att man har djur får man höra mycket skit, fått höra massor mot alla olika djuren jg har, jag kör på tekniken att stänga av och ignorera dessa personer.

Svar: Om du inte fattat det är så bloggen till för att framföra våra åsikter kring saker. Detta var något jag störde mig sjukt mycket på, så jag skrev om det. Förstår inte riktigt vad ditt problem är?Och denna kommentaren fick jag för ca 4 månader sedan, så det är först nu jag orkat svara på den :)
Och jag skrev inte inlägget för att klaga på personen som skrev kommentaren, utan att framföra det till andra ungar som ska försöka vara så otroligt bäst på allt de skriver :)
/Alicia
kritiska.blogg.se

2012-12-18 @ 23:13:38

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Tack för att du läser bloggen >:D