Slarvridning?

Jag som är aktiv inom hästsporten läser ju en del hästbloggar, till exempel Nelli Berntsson's. 
För ett tag sen la hon upp ett inlägg om "slarvridning" som jag reagerade vid. Hon har lika mycket rätt till sin åsikt som jag, men jag tänker i detta inlägget framföra min. 
 
"Slarvridning" enligt Nellie är då att rida utan sadel/träns, NH (Neutral Horsemanship). 
Jag förstår inte hur det kan vara att "slarvrida", att rida utan sadel/träns är enligt mig att ha jävligt bra koll på sin häst.
Jag skulle aldrig kunna rida Ghost utan träns och sadel på ett profficionellt sätt. Därför beundrar jag de personer som har jobbat upp sin kontakt så bra med sin häst så det kan göra det. 
Blir så sjukt irriterad på folk som inte inser det. Hästar ska inte behöva ha ett järnbett i munnen igentligen, inte en fet sadel som väger minst 5 kilo, hur skönt kan det vara?
 
Det är inte NATURLIGT för hästen. Därför är det ju så sjukt häftigt att människor som kan ha lika bra kontakt med sin häst utan hjälpmedel som med dem. Sen fattar jag också att man kanske inte vill TÄVLA utan sadel och träns, såklart inte.
 
Förstår verkligen inte hur hon tänkte när hon publicerade det inlägget, men tydligen tycker hon så. Som ni förstått tycker jag inte alls att det är slarvridning att rida barbacka osv.
Sen påpekade hon också att det var oansvarigt att rida utan skydd (hjälm & väst), och det håller jag därimot med om.
 
Hoppas ni förstår vad jag menar. Min åsikt och jag har rätt till den, peace.
 

 
 


Postat av: Ebba

Tycker att du har rätt.

2012-12-17 @ 17:04:44
URL: http://crash.blogg.se/
Postat av: Caroline

Söt häst!

Svar: Ja visst är han söt! Kram / Olivia :)
kritiska.blogg.se

2012-12-17 @ 17:43:52
URL: http://carolinesfotoplace.blogg.se
Postat av: Julia

länka hennes inägg? skulle vilja läsa! :)

Svar: nellieberntsson.se
Fast det inlägget hon skrev om det är dock ett par månader gammalt.
kritiska.blogg.se

2012-12-17 @ 20:31:00

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Tack för att du läser bloggen >:D